Wczesnodziecięce objawy autyzmu

Autyzm wczesnodziecięcy (część zaburzeń ze spektrum autyzmu, ASD) to złożone neurorozwojowe odmienności, które ujawniają się zwykle w pierwszych trzech latach życia. Wczesne rozpoznanie jest bardzo ważne, bo im szybciej dziecko otrzyma odpowiednie wsparcie, tym łatwiej wspierać jego rozwój komunikacyjny, społeczny i poznawczy. Poniżej znajdziesz kompleksowy, szczegółowy przegląd najczęściej obserwowanych sygnałów, który pomaga zrozumieć, czego specjaliści wypatrują w pierwszych etapach życia dziecka.

1. Wczesne sygnały społeczne i emocjonalne

1.1. Słabsza reakcja na bodźce społeczne

1.2. Ograniczona komunikacja niewerbalna

1.3. Trudności z dzieleniem uwagi

Tzw. „wspólne pole uwagi” to jeden z kluczowych wskaźników wczesnego rozwoju.

2. Objawy w zakresie komunikacji językowej

2.1. Opóźniony lub nietypowy rozwój mowy

2.2. Nietypowe wykorzystanie języka

2.3. Trudności w komunikacji funkcjonalnej

3. Zachowania stereotypowe i ograniczone

3.1. Powtarzalne ruchy i czynności

3.2. Sztywność rutyn

3.3. Ograniczone zainteresowania

4. Reakcja na bodźce sensoryczne

Wiele dzieci w spektrum ma zmienioną wrażliwość na dźwięki, dotyk, światło, zapachy czy ruch.

4.1. Nadwrażliwość

4.2. Niedowrażliwość

5. Rozwój motoryczny i zabawa

5.1. Motoryka duża i mała

Nie są to objawy wymagane do diagnozy, ale często współwystępują:

5.2. Zabawki i aktywność

6. Co powinno zwrócić szczególną uwagę rodzica lub specjalisty?

Choć pojedynczy objaw sam w sobie nic nie przesądza, warto reagować, jeśli:

7. Kiedy warto udać się na konsultację?

Najlepiej jak najwcześniej — nawet jeśli podejrzenie wydaje się niepewne. Diagnoza zawsze jest wieloetapowa i opiera się na obserwacji specjalistów (psycholog, pedagog, psychiatra dziecięcy).

Wczesna interwencja może znacząco wspierać rozwój dziecka, niezależnie od tego, czy ostatecznie zostanie potwierdzone ASD.

8. Podsumowanie

Wczesne objawy autyzmu często są subtelne i łatwo je przegapić, szczególnie jeśli dziecko funkcjonuje dobrze w innych obszarach. Najbardziej charakterystyczne dotyczą komunikacji, relacji społecznych, zachowań powtarzalnych i reakcji sensorycznych. Szybkie zauważenie sygnałów i skonsultowanie ich ze specjalistą daje dziecku najlepsze możliwości rozwoju.

Drukuj